Friday, March 2, 2012

SELAMAT TINGGAL PULAU PINANG

Tangguh punya tangguh punya tangguh ... akhirnya dapat jugak buat post 'bye bye' waktu cuti ke Pulau Pinang masa cuti sekolah penggal ke 3 lalu. Dah nak masuk cuti penggal pertama dah pun tak lama lagi. Anak-anak aku pun dah ada baik punyer planning nak pergi bercuti ke tempat lain pulak. Insya ALLAH kalau ada rezeki kiter yer anak-anak.  Kami check-out dalam pukul 11 ++ lebih macam gitu. Rombongan Mak Tok dan Tok Abah pukul 9 pagi dah bertolak keluar. Sebab dia orang kena hantar Iman balik ke Matrikulasi Banting yang kena sampai sebelum pukul 7 petang. So tinggal lah aku anak beranak bersantai-santai kat Apartment tanpa ada bunyi siren amaran dari Mak Tok ... hehehehe. Penatlah anak-anak aku dengor mak tok duk membebel suruh itu dan ini. Eh! aku pun kena bebel sekali. Hahaha...

Okay sambung cerita ... lepas keluar dari Apartment, benda dalam kepala aku duk asyik ingat nak beli asam kat Chow Rasta. Dalam kepala anak-anak aku pulak duk asyik ingat nak masuk Shopping Mall yang berlambak-lambak ada kat Penang nih. Sumpah! dalam jarak hanya 2 kilometer, mesti ada terpacak Mall yang beso-beso kat situ. Best betul kalau kaki shopping tinggal kat bandar Penang nih.

Maka kehendak anak diutamakan lah dulu. Dan dengan berpandukan GPS dan mengharungi kesesakan lalulintas di tengah-tengah bandar Pulau Pinang nih, maka sampai lah kami di 1st Avenue Mall Penang. Kenapa aku pilih datang sini dari banyak Mall yang ada? Sebab Mall ni bersambung-sambung (through jejantas) dengan Mall yang lain. Antaranya Prangin Mall, Komtar dan Island Plaza ... tapi kita orang takat 1st Avenue Mall jer. Tak larat nak jalan dah, sebab masa tu perut lapor... ngeh ngeh ngeh.

Pemandangan Bandar Georgetown dari 1st Avenue Mall Penang

Setelah sempat menyambar bag di butik Charles & Keith (atas hasutan anak-anak) dan memenuhi perut di Food Court. Juga tak lupa singgah surau di Mall, maka perjalanan di teruskan. Dan setelah menjamak solat di surau kat mall tu maka keluarlah kami dari Mall itu. Perjalanan diteruskan lagi ... kali ni untuk memenuhi hasrat mak lah pulak yer anak-anak. Dan dengan bantuan GPS jugak, aku mana familiar dengan jalan jalan kat Bandar Georgetown ni kan. Akhirnya sampai jugak aku ke Chow Rasta ... hehehe buat pertama kali. Padahal dah banyak kali datang Penang, tak penah pun terhingin nak datang sini.

Inilah pusat tempat orang jual berbagai jenis asam-asam dan jeruk jeruk. Cakap jer nak jeruk apa, semua ada. Syurga jeruk boleh dikatakan. Hehehehe .... tak sempat nak ambik gambo jeruk, sebab teruja sangat tak tahu nak singgah gerai yang mana satu. Pasar Chow Rasta ni letaknyer betul-betul depan IPK Bandar Pulau Pinang. Aku parking keta betul betul sebelah IPK ni jer. Masa dah abih memborong jeruk tu, kat parking ada pulak orang jual Karipap dengan Samosa. Aku beli tak adalah banyak pun. Aduh! sedap giler kau. Anak anak semua kata sedap. Paling sedap pernah aku rasa takat ni. Tak cukup lah pulak. Nak pusing balik sangat-sangatlah bercinta, dengan jalan jem segala. Harus aku pergi dan beli lagi lepas ni.

Abaikan lah singboard ANGIN tu, sebab aku ambik gambar ni kat Stesyen Minyak hehehe ...

Yang ni pun kat sebelah Stesyen Minyak tu jer ;) ... pun jadik

Ada konflik pulak lepas tu. Aku nak balik tanah besar naik feri, anak-anak nak naik Jambatan. Nak tahu kenapa? Dia orang paranoid takut Feri tu tenggelam ke hapa. Aduh! giler betul lah dia orang nih. Tak pulak dia orang fikir jambatan tu runtuh ker kena bom ker kan. Tapi aku tak kira, nak jugak naik Feri. Mak kan ada kuasa VETO ... hehehe korang jangan cakap banyak naaa, ikut jer lah. Kang mak tinggal kat Pulau Pinang baru tahu. Jalan kaki balik KL. Perjalanan nak ker Pengkalan Feri sangat cantik sekali. Dengan bangunan bangunan kolonial yang masih terpelihara cantik. Masa ni dah dekat pukul 4 +++. Dalam perjalanan tu, tersinggah lah pulak kat Padang Kota Lama. Ingat sajer sajer jer nak lalu. Ehhhh ... ada lak tempat parking. Berhentilah tepi laut ni pulak. Ni salah satu kelebihan jalan sendiri ni, ikut suker kepala aku jer lah nak singgah kat mana yang ada.

Sangat suker gambar kat atas ni ... sebab Hilman cium mak dia
tetiba jer dia cium aku ... tanjat boboi hahahaha

Tengah merenung ombak rindu ...

Akhirnyer sampai jugak kami di Pangkalan Raja Tun Uda. Kena berbaris pulak nak tunggu turn naik Feri. Nasib baik barisan tak panjang sangat. Orang orang yang takut nak naik Feri tu semua dah teruja. Kecuali Kak Long jer yang masih dengan pendirian dia kan. Sowi Kak Long. Anak-anak aku ni bukan tak pernah naik Feri, tapi masa tu dia orang baby lagi. Tak ingat pun apa yang berlaku.

Berkesempatan tengok Star Cruise dari dekat ... dengan impian 'Biler lah nak naik benda nih" hehehe

Yang bestnyer keta kami dapat parking depan sekali dalam feri tu. Lepas Feri bergerak tu, hapa lagi terus ke depan deck. Tengok laut erkkkk ... selat jer kut. Duduk depan Deck dengan feeling ala-ala mendepa tangan macam Rose dan Jack dalam pilem Titanic. Konon ler ... hehehehe. Okay Pulau Pinang semoga aku dapat sampai ker sini lagi dengan episod yang lain pula ;)

IXORAROXI said...

alahiiiii touching tengok gambar bertiga tu, lebih2 lagi hugs & kisses from Hilman

My Life My World said...

IXORAROXI ... Tu ler dia, kita pun touching biler tengok gambar tu :)