Friday, November 15, 2013

BEPANG BADAM @ FLORENTINE COOKIES @ CRUNCHY CARAMEL ALMOND - LANGKAH DEMI LANGKAH

Disatu hari yang sibuk dan sambil menyusuri Q.S. Department. Aku telah disuakan dengan biskut ni. "Oooooohhhhh sedap nyer. Macam mana korang buat, ada resepi tak?" tak cukup sekali mencekau biskut yang dalam bekas tu, terus tibai satu lagi. "Senang jer Kak Fairos, nanti Al hantar resepi kat Whatsapp". Hah ... lebih kurang gitulah ceritanyer. Orang dulu dulu panggil Bepang jer kuih ni, aku memang suka kalau apa pun berkaitan dengan kacang nih. Bepang selalu dulu beli kat kedai runcit jer, kacang tanah biasa dan agak tebal dan keras. Tapi sekarang ni dah di'komersialisasi'kan, pakai kacang Almond dan beberapa benda lain yang disatukan dan memang sangat sangat sedap. 

Ni ha ... aku tempekan resepi seperti yang diberikan oleh adik opismate ... Norazlila, terima kasih banyak banyak yer. Benda yang sedap elok dikongsi bersama. Tak gitu. Aku siap tunjuk langkah demi langkah lagik. Ikut jer, sure jadik punyer. Sangat simple dan mudah dan cepat siap dan cepat boleh makan :)






Cepat ... kasik copy & paste ini resepi.




100gm Pumpkin Seed (kaler ijau) 
250gm  Almond Flakes/Sliced 


Bila dah koyak dan keluarkan isi, baru teringat nak hambik gambar
Nasib baik tak buang dalam tong sampah lagik
Siap ada harga di situ ... hehehee
dia suruh pakai kuaci itam, aku jumpa yang ada kuaci hijau ... belasah jer lah
Almond tu 50gm lebih dari resepi ... aku masukkan ajer, lebih sikit kacang almond ;)



100gm Black Sesame Seeds 



100gm Tepong Florenta

Yang ini bahan utama, tak ada bahan ni tak jadi bepang korang
Tapi kat kedai aku tak jumpa dia jual hanya 100gm jer
dia jual 500gm sekali yang berharga RM18.50
Tak tahu lah kalau kedai lain lagi murah.
Tapi Tepong Florenta ni ada banyak jenis
Ikut suka lah nak beli jenis yang mana satu



Peringatan : Tepung Florenta yang berlebihan harus disimpan didalam peti sejuk
Tidak boleh disimpan di luar sebab nanti dia akan mengeras kalau kena angin luar




First : Kasik bakar Kacang Almond dan Kuaci hijau di dalam ketuhar selama 5 minit sahaja



Masukkan dalam bekas lain, ikut suka korang ler
kalau tak alih bekas pun tak per
tapi sebab aku nak guna bekas pembakar tadi maka aku alihkan ke tempat lain


Almond dan kuaci yang telah dibakar kemudian di campur dengan bijan itam



Timbang 200gm Tepung Florenta



Campurkan tepung florenta dengan semua kekacang tadi




Sebatikan semua bahan



Masukkan dalam bekas pembakar



Ratakan nipis ... aku dapat dua bekas ni untuk satu adunan



Lastly ... masuk dalam ketuhar dan bakar 
selama 10 minit dengan suhu 160 deg celsius
aku pakai api atas bawah



Tarraaaa  - siap di bakar



Peringatan : kena potong sejurus keluar dari ketuhar
Masa ni lembik lagi, jadi senang nak potong
kalau dah keras memang ler susah nak potong dah




Situasi tengah memotong, sambil angkat pelan pelan
Masa ni best sangat dah dapat tengok hasil
Lepas tu mana-mana yang tak elok tu masuk mulut
Hahahahaha





Siap ...... dan HARUS di simpan dalam bekas kedap udara
Benda ni sekali hadap jer boleh abih 
Sebelum ni makan kat rumah orang jer masa raya
Sekarang dah boleh buat sendiri . Alhamdullilah


10 comments:

ayang said...

Ni kuih raya qs department. KIta org semua buat serentak masa raya haji ritu.heheehe

My Life My World said...

To Ayang .... laaa iyer ker. Hehehehe nanti carik resepi yang mudah mudah lagik kasik share yer

Mrs Taz said...

macam sedap je , macam senang je , macam comel je hihihihi nak jugakkkkk :P

My Life My World said...

To Zya... Memang sedap, senang sangat nak membuatnyer. Janji bahan cukup. Dalam 30 minit jer dahbsiap untuk dimakan. Cuba lah, nanti cerita outcome dia ya :-)

ANIS HALIL said...

Assalam..klu mls nk buat order je kt saye...hehehe...sebalang sy jual rm23 jer..alhamdulillah tahun ni tahun ke 4 bisnes saye jual almond crunch.. watsap 012-9195767 fb: anis sheikh's tq tuan rumah tompang iklan..

Damien Cheong Chee Faei said...

loyang size berapa ni tumpang tanya ya

Jc tasha said...

saya sapu sedikit mentega pada kertas alas supaya tak melekat bila dah masak nanti...

CT Hafizah said...

Mtk izin resipi ya...tingin nk buat coz senang sgt2

AndyTheFriendOfAll Games said...


Boleh saya tahu apa itu tepung florenta? Mana saya boleh dapat belikan?

aisy haiqal said...

pergh sedapnya...rupanya senang je nak buat ye...ingatkan camne la...mmg menda ni sekali hadap je habis...