Thursday, July 21, 2011

SUKAN SEKOLAH KUANG SESSI 2011



Acara wajib setiap tahun untuk dihadiri. Kali ni heran gak, kenapa yer semua sekolah di Selangor ni Acara Sukan Tahunan berlaku hampir serentak. Dan tidak lagi di awal tahun macam selalu, tapi di pertengahan tahun. Yang biasanyer sekolah lebih tumpukan pada peperiksaan besar yang bakal menjelma compare tu acara sukan dan ko-korikulam. Mungkin ada strategi kut, kita pun tak tahu kan. Kali ni sikit teruja sebab Hilman masuk pembarisan ... dah Darjah Enam baru nak masuk. Sebelum ni ... haram. Jadi tukang sorak tepi padang jer lah. Dah lah pertama kali, kena jadi ketua untuk rumah Jingga (Oren) lak tu.





Ni yang mak , kakak-kakak dan adik teruja nak tengok nih. Kali ni pecah rekod pergi sukan awal pagi. Kalau idak pukul 10 pun tak sampai lagi. Kami sampai pukul 8.15 macam gitu, sama jer dengan kehadiran VIP. Budget VVIP lah konon kan kita orang nih.







Pergi awal tu bukan hapa, sengaja nak tengok Hilman berarak. Kehadiran mak bapak yang datang tengok anak bersukan ni boleh tahan. Ramai jugak. Penuh lah kerusi-kerusi kat dalam khemah tu. Muka-muka yang dikenali pun ada jugak :)





Cuaca masa baru sampai tu sangat best ... redup jer dengan angin sepoi sepoi bahasa. Tengah-tengah berikrar bebudak tu tengah padang, tetiba hujan turun ... agak lebatlah jugak. Cian bebudak pembarisan yang tengah berkumpul kat tengah padang tu. Tapi agaknyer dia orang ni suker kut dapat main hujan ... hmmmm. Macam tak kisah jer kan kan kan Man ... ;) VIP pun kena berucap kat dalam Khemah jer. Nasib baik tempat duduk kita orang tu air tak cecah dan becak. Kesian jugak pada budak-budak kat Khemah sukan tu, dia orang tak ada kerusi, kena bersila, kalau hujan sure nak kena berdiri jer. Cian Aran :( Budak budak Pom-Pom pun kena performed dalam hujan.




Dekat sejam jugak lah hujan tu. Entah kenapa rasa tak bosan lak sukan kali ni. Suka sangat tengok kesungguhan guru-guru yang kehulu-kehilir untuk pastikan acara berjalan lancar. Dengan muka ceria masing-masing. Boleh gurau gurau lagi dengan anak-anak murid dan sesama sendiri. Terhiburlak tengok. Hilman dan Aran pun masuk acara hari ni. Hilman acara larik 4 x 100 meter. Aran pulak acara 4 x 25 meter dengan acara sukaneka, masuk air dalam botol.



Paling best adalah acara tarik tali. Best sangat. Bayangkanlah bebudak kecik Tahun 4, 5 dan 6 tu dengan muka bersungguh-sungguh dan garang macam Hulk Hogan nak masuk gelanggang. Habis dikerah semua tenaga menarik tali tu. Tak masuk cikgu cikgi yang kasi semangat giler-giler. Ada peserta yang sampai tergolek-golek, ada yang nangis-nangis sebab sakit badan @ kuciwa kalah pada pasukan yang lebih kuat. Nampak sangat team work dia orang, siap pujuk memujuk pada kawan yang jelas nampak kecewa. Aku yang duk tepi padang pun Emo tengok dia orang nih.

Apa-apa pun aku dengan anak-anak tak terasa pun berada kat sini dari pukul 8.15 pagi sampai pukul 3.30 petang. Lama giler tuh ... tapi sumpah tak terasa.




Ini adalah Sukan yang terakhir buat Hilman kat SK Kuang ni. Sebab tahun depan dah nak masuk Sekolah Menengah. Itu pun sebab nyer aku biarkan dia puas-puas menghayati tahun akhir sukan kat sini. Nak ajak balik pun tak sampai ati. Tahun depan tinggal lah Aran sorang sorang kat sini and No more acara sukaneka untuk budak kecik nih ;) Dah beso anak mak ...





2 comments:

azieazah said...

Sebenarnya bila tiba hari Sukan Tahunan, budak2 memang sangat suka sebab dapat lepas bebas dan yg bertanding pula ada peluang bawak balik piala atau metal sangkut di leher.

Bangga woooo...!

Memang seronok dapat join acara gini. Dah lama Kak Azie tak join, sebab anak2 kurang gemar sukan kecuali bola sepak dan badminton.

My Life My World said...

azieazah - Iyalah kak ... memang suker bebudak nih, siap buat countdown sebelum hari sukan tu.

Akak kena tunggu cucu pulak lepas ni, boleh join balik ... hahahaha. Tak lama lagi dah tu ;)