Wednesday, August 26, 2009

CERITA TELADAN

Cerita yang menarik bagi aku, tak tahu lah bagi orang lain. Amat-amat logik dan memberi pengajaran serta kesedaran. Yang ni aku jumpa di Blog Politik ... hehehe (aku suka gak politik). So bukan hanya untuk korang tapi untuk aku juga sebenarnya, sebagai pedoman dan penunjuk arah hidup agar tidak leka dan hanyut dengan arus dan keindahan duniawi.



Suatu hari keldai milik seorang petani jatuh dalam sumur. Haiwan itu menangis dengan memilukan selama berjam-jam sementara si petani memikirkan apa yang harus dilakukannya. Kemudian petani itu berpikir bahwa haiwan itu sudah tua dan sumur juga perlu ditimbun kerana dianggapnya berbahaya, jadi tidak berguna untuk menolong keldai. Petani itu mengajak tetangga-tetangganya untuk datang membantunya. Mereka membawa sekop dan mulai menyekop tanah ke dalam sumur.






Ketika keldai menyedari apa yang sedang terjadi, ia menangis penuh kengerian. Tetapi kemudian, semua orang takjub, kerana keldai menjadi diam. Setelah beberapa sekop tanah lagi dituangkan ke dalam sumur, petani melihat ke dalam sumur dan tercenggang kerana apa yang dilihatnya. Walaupun punggungnya terus ditimpa oleh bersekop-sekop tanah dan kotoran, keldai melakukan sesuatu yang menanjubkan. Ia mengoncang-goncang badannya agar tanah yang menimpa punggungnya turun ke bawah , lalu menaiki tanah itu.



Sementara tetanga-tetangga si petani terus menuangkan tanah kotor ke atas punggung haiwan itu, si keldai terus juga mengoncangkan badannya dan melangkah naik. Segera saja, semua orang terpesona ketika si keldai meloncati tepi sumur dan keluar dari sumur.






BEGITULAH KEHIDUPAN, sentiasa ada masalah dan kesedihan ... agar kita mampu menjadi kuat dan dewasa. Mengoncangkan segala macam masalah dan kesedihan dari fikiran kita agar tetap jerneh dengan menggunakannya sebagai pijakan untuk melangkah naik keluar dari sumur 'penderitaan' dan melahirkan sikap ke arifan dalam hidup kita.






Kearifan, berasal dari perkataan arab, arofa - ma'rifat-arifin-ma'ruf. Yang mengandungi erti, bukan hanya tahu tapi juga mengenal. Orang arif bukan hanya tahu masalah, tetapu juga mengenali karakteristik masalah, sehingga dapat menyelesaikan masalah dengan pendekatan kearifan, melahirkan penyelesaian yang tuntas, mampu difahami oleh semua pihak, bukan hanya logik. Hal-hal yang logik sering tidak mampu difahami oleh pihak yang kalah. Orang arif sering sengaja mengalah demi memperoleh kemenangan yang sesungguhnya, bukan kemenangan yang formal. Itulah makna puasa. Puasa di bulan suci Ramadhan melatih diri kita untuk meraih kemenangan yang hakiki.



AGUSSYAFIL



P/S : Gambar selingan di ambil masa ke Sungai di Ulu Yam pada Jun 2009. Tiada kena mengena langsung dengan cerita kat atas. Tapi sebabkan kalau tak tempek gambar akan membangitkan keboringan, makan itu terima lah gambar yang tak seberapa ini. Hehehehe...




No comments: