Wednesday, August 19, 2009

PESTA TOPENG MUKA


Bahana wabak Influenza A (H1N1), lagi best disebut Selsema Babi, sedang melanda dunia. Dan menurut laporan WHO, 5 Juta penduduk Malaysia akan dijangkiti wabak ini. Na'uzubillah, dijauhkanlah hendaknya untuk menjadi sebahagian dari 5 Juta itu. Tak Glamer pun kalau terlibat, mengerikan adalah. Bak kata iklan kat radio tu, 'MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT' so aku rasa itu lah yang sepatutnya. Biarlah ianya bermula dari rumah, means dari diri kita sendiri dan orang yang terdekat, means anak-anak dan kaum keluarga.

Aran dengan gambar bendera yang dikaler sendiri
Dah lama dah beli topeng muka ni, seawal 2 minggu lepas lagi, tapi anak-anak aku ni kan semua nak kontrol ayu dan handsome, tak mau pakai, entah kemana-mana dicampakkan topeng tu. Hangat-hangat taik ayam jer, memula berkobar-kobar suruh emak belikan. Then bila angka kematian semakin meningkat, dan bila kat sekolah dah ada yang kena Selsema Babi, baru ler Paranoid nak pakai topeng. Sekolah Hilman dan Aran, dah mula edarkan topeng untuk semua murid, dia orang pakat suka lah sebab semua pakai topeng dekat sekolah beramai-ramai, tak ada lah rasa janggal sangat. Anak pompuan aku pulak bila dah dengar ada orang kena jangkit kat sekolah, baru lah nak pakai, itu pun Iqa nak kontrol ayu lagi, nak pakai saputangan jer, "manyak degil la ini worang, dalam kepala batu besar jugak ada duduk" (sila ikut dialog M.Zain dalam cerita Seniman Bujang Lapok yer anak-anak)

Kak Long dengan Topeng Oren nya


And for me, aku start pakai semalam, sebab terpaksa berurusan dengan 'Front Liner' sewaktu berurusan di PKK dan LPKP Putrajaya. Aku tahu ramai yang memandang heran, sebab tak ramai orang keliling yang pakai topeng, TAPI -- ado aku kisah. Lantak ler orang nak kata apa, asalkan aku tak kacau dia orang, dan aku rasa lebih selamat dan selesa berkeadaan seperti bini zorro (yang mengandung 5 bulan...hahahah) yang pakai topeng menutup hidung dan muka, bukan menutup keliling mata. Tiap tiap hari bila balik rumah, topik topeng muka ni memang hangat diperbincangkan. Ada ker anak-anak pompuan aku suruh beli topeng yang kaler PINK, diulangi PINK...nak pakai topeng pun nak melawa, adoyai. Apasal tak suruh beli yang ada gambar kartun ker, gambar bunga ker, gambar mulut ker. Difikir fikirkan tak lama lagi topeng muka ni dah jadi macam pampers kut, yang ada macam macam gambar dan warna, siap indicator lagi kalau kotor sangat, kaler kartun akan jadi lebih cerah. Mana tahu kan...hmmmmm


Aku pun dah beli Sanitizer untuk basuh tangan bila nak masuk rumah selepas melakukan apa-apa je lah aktiviti kat luar. Dan aku dan anak-anak juga akan mengurangkan aktiviti luar rumah. Yang ini paling aku suka, sebab ianya dapat mengurangkan pengaliran wang yang memang tak banyak pun dalam simpanan. Hahahaha....Selamat aku. Duduk jer ler diam-diam kat rumah.


Oh ya, entry sebelum ni kan ada cerita pasal skrin komputer aku yang purple tu, ghupa-ghupanya 'card reader' dia jer yang rosak, cit cit cit. So aku pakai ler balik skrin aku yang gedabak nih. Ingat ingat dapat ler akak ni ha pakai Flat Screen..... hishs punah segala harapan ku yang menggunung tinggi, harapan tu dah jadi flat sekarang ni. Hua hua hua.... :(

2 comments:

azieazah said...

Tetap comel dan ayu....

My Life My World said...

Ala ala ala ... malunyer kena puji. Opppsss ni untuk mak ke anak? Hahahahaha