Saturday, September 12, 2009

PELITA RAMADHAN

Balik dari opis petang semalam, sempat minta orang sebelah belikan minyak 'gas' untuk pasang pelita malam tadi. Dia cakap masa beli tu, semua minyak gas dah abis, tinggal sikit jer untuk aku. So malam tadi, kami mula ler memasang pelita, ambik berkat malam 21 Ramadan. Seronok, yang excited lebih lebih mak dia, mengalahkan anak-anak dia. Mana tak nyer, dari minggu lepas dah siap belikan pelita kat Giant. Tapi cubaan aku kira gagal lah jugak. Sekali masa pasang pelita tu sebab sumbu terlebih, jadi besarlah pulak api dia, nak adjust tarik sumbu dah malas nak main minyak. Jadi nyer, pelita kami bertahan hanya untuk 2 jam jer :) dan salah satu pelita yang dibuat dari plastik itu cair dek sebab panas sangat kut. Pandai kan aku... Hahahaha. Anak-anak aku pulak sebab tak ada bunga api, sanggup pergi cari ranting kayu kat belakang rumah (untuk makluman aku duk tepi hutan yer). Cucuh kat pelita, bila ada bara dia orang pusing so nampak ler cahaya. Cian nyer anak-anak aku.



Masuk dapur lepas tu sambil-sambil nengok Nur Kasih sempat ler aku buat 2 adunan kek. Yang ni ada orang order, dia kata nak bagi jiran-jiran dia. Dengan dibantu oleh Hilman dan Aran, dan seperti biasa Maisarah sebagai pemerhati tak bertauliah. Gigih budak dua orang ni, mengadun segala benda-benda tu. Alhamdullilah, ringan sikit kerja mak.


So pagi tadi, lepas bersahur, aku buat topping untuk kek coklat ni. Sempat lah lagi sebab orang yang pesan nak datang ambik kek tu petang ni. Toppingkan sekali biskut raya. Biskut ni kak long bagi nama 'BTJ'. Korang nak tahu, sebenarnya biskut ni tak menjadi. Tapi rasa dia boleh ler tahan. Nak buang, Aran tak kasi, sebab dia kata sedap, dia nak makan. So apa ler idea aku nak bagi biskut ni cantik menarik tertarik debom.

Maka acik pun mentoping ler macam Biskut Almond London, letak choc. rice yang ada banyak kaler. Hmm menarik jugak BTJ - Biskut Tak Jadi ni. Setelah di test oleh Kak Long dan waktu tu mak duk sebelah dengan berdebar-debar nak dengar komen QC... dia kata, rasa ada macam Almond London cuma tak ada Almond je. (Haaa... pecah rahsia Kak Long tak leh posa, sowi Kak Long)

Mata Acik sekarang ni dah kelabu kepala dah berpusing pusing, sebab seperti biasa tak cukup tido. Melayan anak-anak sampai pukul 12.30 malam. Aran suruh korekkan telinga dia, lepas tu dia suruh gosok 'Vicks' lak kat belakang dia. Iqa pun nak juga, suruh letak dan urut belakang dia. Hilman yang tido-tido ayam pun nak jugak. Sambil-sambil berurut, bercerita dengan anak-anak cerita lama-lama, nyanyi nyanyi, gelak gelak. Tengok jam dah melepasi pukul 12 malam.... alamak ! esok pukul 4 dah nak kena bangun. Berapa jam jer lah aku tido. Mengantuk gilerrrrrrrrrr nih ............


3 comments:

IXORAROXI said...

best eikkk pandai buat kek, buat kuih

ayang said...

Ixoraroxi - Ala, awak pun pandai jugak kan kan kan ;)

azieazah said...

ACIK... sebenarnya yg paling best sekali adalah bila dapat berkumpul dgn anak2, borak2 gelak, brcerita apa saja.. bestttt sangatttt...

Lama tul tak rasa Kek Coklat Paling Sedap in Town buatan ACIK nii...

hehehee.. rindu sekali dgn tuan dia...