Monday, December 19, 2011

AL - FATIHAH



Seawal pukul 3.41 pagi tadi masa tengah lena tidur, tetiba dengar ada sms masuk kat phone. Dihantar oleh Kak Yan, isteri Abang Ngah aku yang tertera tulisannya "Salam, mak Yan dah meninggal dunia", aku jadi bengong kejap. Macam tak percaya, tak dengar apa-apa tetiba dah meninggal. Memang ajal maut tak dapat dijangkakan. Aku terus call mak untuk khabarkan berita. Mak cakap,"Kak Yan ada kasi tahu semalam mak dia masuk hospital", mak aku pun terkejut sama mendengarkan cerita besan yang dah meninggal. Tadi baru Kak Yan cerita, tanpa disedari oleh orang dikeliling rupa-rupanyer dia mengidap Kanser Hati di Tahap 4. Terkejut semua orang. Sebab dia nampak sihat sebelumnyer.

Aku ambik cuti setengah hari untuk menziarahi arwah buat kali terakhir. Arwah seorang yang sangat periang dan peramah. Last sekali aku jumpa dia adalah 2 minggu lepas, masa attend wedding cucu nyer di Shah Alam. Sempat dia tanya aku dah makan ke belum, suruh makan banyak-banyak. Masih terngiang-ngiang disaat menyapa aku tiap kali aku datang rumah dia. Paling aku suka mendengarkan loghat minang yang sangat pekat bila berborak dengan sedara mara dan abah aku. Abah aku 'halfly' pun orang minang jugak dari belah mak dia (nenek aku). Sangat simpati to my kakak ipar, ialah dia anak bongsu dalam keluarga dan sangat-sangat rapat dengan ibunya. Tinggal dan menjaga kebajikan emaknya walaupun dah kawin dengan abang aku. Takziah untuk Kak Yan dan keluarga. Semoga arwah Mak Cik tenang dan aman disana. Al-Fatihah ...

8 comments:

azieazah said...

Salam takziah buat keluarga KAK YAN sekeluarga.

Semoga arwah ditempatkan bersama orang2 yang beriman.

Arina said...

Salam Takziah....Akak pun skarang tengah menjaga ibu yg tengah 'battling' for uterus cancer and dah merebak ke liver...stage 4,....Tuhan saja yg tahu hati akak sekarang....Just redha whatever happen but still hope for the best,,,,Allah saje yang Maha Mengetahui...

My Life My World said...

azieazah - terima kasih kak on behalf of Kak Yan saya.

My Life My World said...

Arina - Salam kak. Terima kasih bagi pihak keluarga Kak Yan saya. Semoga akak mendapat Rahmat dan keberkatan atas jasa akak menjaga mak yang sedang sakit. Terharu saya dengan komen akak. Bukan senangkan kak, disamping nak kasi semangat juga pada orang yang sakit.

p/s: puashati saya dapat tengok wajah akak yang comel ni :) selalu tengok nama jer. Cucu akak pun comel jugak rasa nak picit pipi dia.

ayang said...

Salam takziah buat Kak Yan sekeluarga. Moga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.. Al FATIHAH..

My Life My World said...

ayang - Amin untuk doa ayang.

IXORAROXI said...

Innalillahiwainnailahirojiun..AlFatihaih, salam takziah ya

My Life My World said...

Ixoraroxi - Terima Kasih Ix