Wednesday, December 14, 2011

MAJLIS CUKUR JAMBUL

Ahad, 11 Disember 2011

Sambungan dari cerita 'Back To School'. Lepas jer balik dari membeli dan belah, destinasi kami seterusnya adalah pergi makan kenduri. Bestnyer lah tang makan makan ni. Eh! cerita makan lah lagi yer. Kendurinya kat Kundang Jaya, tak jauh pun dari rumah aku, siap lalu depan rumah pun tapi tak singgah. Majlis cukur jambul cucu sepupu aku. Anak ke5 untuk anak sepupu aku yang kami panggil 'Chan' bukan Sin Chan yer. Masa kami sampai Tok Abah dan Mak Tok serta Timah (maid aku merangkap anak angkat mak aku.. hehehe) baru jer abis makan.


Carik 'port' baik punyer, kat sebelah meja lauk ;)


Menantu sepupu aku tengah gigih membakar daging kambing

Yang kiri tu ler sepupu aku yang kanan tu mak aku a.k.a. Mak Tok
Anak sedara favourite Mak Tok ni,
pergi umrah bersama ni rancang nak ke Bandung bersama
Ramai orang kata, muka aku serupa muka sepupu aku ni :) tapi aku rasa dia lagi lawa


Mak Tok dan kawan nyer


Yang kiri tu ler tuan rumah, yang kanan tu Muni, anak sepupu aku

Memang ler kami datang then terus makan jer lah. Buat macam rumah sendiri. Yang bestnyer ada kambing dan ayam bakar (BBQ) lagi gitu. Mata hilman dah bersinar sinar nampak kambing bakar. mak dia pun sama gak, sehingga membuatkan kak long duk jeling jeling tengok aku. Boleh lagi mak dia ni makan macam macam. Dah lah pagi makan makaroni goreng 2 pinggan, makan murtabak lagi, datang kenduri makan nasi minyak dan pulut kuning dengan kari kambing, belum masuk kuih muih disudahi dengan kambing bakar lagi.


Tengok, aku makan kambing bakar dengan kueh cara berlauk jer ... hehehe


Yang ni pulak acara bakar ayam sedang berlangsung


Tok Abah tengah syok bukak story, Iqa lak wat Peace ...

Hehehe... daging kambing feberet aku dan hilman, perut kenyang macam mana pun kalau ada daging kambing sure leh lapar balik. Kak long siap kata, "lepas ni jangan bising-bising kata dah gemuk, kak long dah nasihat mak tak moh dengar. Hari tu siap berikrar nak kurus, tapi makan banyak jugak" hahahaha anak aku dah membebel mulut macam aku jer. Ada protege nampaknya aku ni yer. Kalau dah membebel tak leh nak stop dah. I love you lah Kak Long, sangat take care pasal mak, tapi mak kau ni jer yang degil tahap "batu ada duduk dalam kepala jugak" bak kata M.Zain dalam cerita Seniman Bujang Lapok.


Yang ni bukan acara tiup lilin birthday yer
Kak Long dan Inas tengah tiup daging kambing bakar tu
sebab panas sangat, nak pegang tahap belum melecur tangan ... hehehehe

Mak dan Anak yang bahagia sebab dapat makan daging kambing
Yang baju merah tak puas hati sebab kena share dengan mak ;)

Aku bab makan-makan ni memang kalah. Pantang nampak, semua balun. Ingat nak makan kek jugak lepas tu, tapi dah tak larat. Makan-makan, borak-borak sampai anak aku duk merengek berkali kali mintak nak balik. Kami dapat jajan (cenderahati) best. Kat dalam 'Goodies Bag' ada telur rebus dengan bekas yang cantik, ada apam polka dot mini yang comel, ada coklat lawa.


Mewah betul lah dia orang ni, iyalah bapak baby kerja Petronas, mak lak senior officer kat Hong Leong. Rumah kat Kundang Jaya ni pun jadi istana hinggap jer kalau dia orang balik ke KL dari Dungun, sebab dekat dengan rumah maknya kat Kundang. Aku sempat jenguk baby kejap jer masa nak balik, sebab banyak masa duk luar dari duduk dalam rumah. Balik dengan hati yang senang sebab dah kenyang. Alhamdullilah.

Hakim Bin Hussin yang comel :)

Oh Ya! ini pulak lagi satu Majlis Cukur Jambul masa awal cuti sekolah dulu. Terlepas nak update, walaupun dah masuk gambar dalam post. So ini kira 2 dalam 1 lah yer. Cukur jambul ni pulak ahli terbaru keluarga kami di Klang. Anak sedara aku yang ter'latest' dan sepupu terkecil anak-anak aku. Memperkenalkan Hakim Bin Hussin. Comel macam anak Cina, dan sangat peramah sebab asyik nak tersenyum jer kat semua orang. Tak nangis langsung, rasa nak gigit gigit pipi dia kasik nangis. Hahahaha ...


Yummy! Yummy! .... daging kambing yang sedap masak kurma dan kari.

Kat sini pun Akikah 2 Ekor Kambing. Katering jer ... tapi lauk kambingnyer sangatlah sedap, daging fresh kan. Aku dan anak-anak makan bertambah-tambah. Dia punyer sedap, dah 2 hari pun aku dengan Hilman duk terbayang-bayang lagi. Hehehehe. Masa kita orang sampai tu belah pagi, belah orang pompuan berzanji dan bertahmid. Dia ada 2 Sessi, belah petang untuk orang lelaki pulak. Tapi kami balik awal sebab nak kena attend satu kenduri kawin kat Merbau Sempak, Paya Jarak pulak. So layanzzzzzzzz gambo jer lah yer ;)


Jemaah perempuan sedang menjamu selera


Lauk dan kueh meja satu lagi, sambal goreng nenek belah bawah kiri tu sekejapan abis


Tengah pusing-pusing nak cukur jambul


Tengok tu! asyik senyum dan gelak jer ... Hakim di dukung nenek dari Miri


Kak Long dan Iqa bersama sepupu dan mak cik nyer
Iqa dengan pose feberet dia, wat PEACE lagi ... hehehe

No comments: