Saturday, October 10, 2009

KENEN KENEN


"Mak Lang, boleh tak Sarah nak kawin dengan Paan?" . Terpana aku bila tiba tiba Sarah tanya macam tu kat aku, nak tergelak pun ada jugak. Alahai Aran, kau tak sunat lagi dah ada budak pompuan offer nak kawin dengan kau yer. Bertuah sungguh anak mak. Bukan sekali ni jer dia pernah tanya aku macam tu, dah banyak kali dah. Tapi tiap kali dia tanya, tiap kali tu ler aku rasa nak gelak. Then aku cakap balik kat dia "Boleh, tapi Sarah kena jadi budak perempuan yang baik, dengar cakap orang tua-tua, belajar rajin-rajin". Amboi, bukan main suker dia bila aku kata "Boleh". Tapi kalau aku tanya Aran lak, "Aran, nak ke kat Sarah?", dia cepat cepat kata "Tak Nak! Sarah nakal". Alahai budak budak, aku tak 'take serious' pun, saje saje melayan dan menyakat dia orang, dengan budak kecik pun jadik gak aku nih.



Maisarah ni anak adik aku, sepupu Aran. Umur baru 3 tahun. Comei sangat (mati ler aku, puji anak sedara sendiri). Dan amat lah petah bila berkata-kata. Dia suker sangat melepak kat rumah aku. Walaupun aku ni garang mengalahkan ghimau bila dengan dia. Mana tak nyer, dia tak takut dengan orang lain langsung. Kalau dia start buat nakal, semua orang kat rumah Mak Tok atau di rumah aku akan jual nama aku kat dia, "Haaa, Mak Lang ada nih, Mak Lang tengok Sarah ni!!!", then dia akan cepat-cepat jadi budak baik ler konon. Dia cukup pandai bodek aku, sebabnyer dia suker kalau dapat ikut aku pergi shopping atau jalan-jalan.



Kalau pergi mana-mana mesti nak melekat jer dengan Aran. tengok ler muka Aran tu macam boring jer. Hahahaha ... tak larat dia nak melayan Sarah. Kalau tanya Sarah, mana hensem Aran ke Hilman? Mesti cepat jer dia jawap "Aran Hensem". Kita orang lepas tu pakat ramai-ramai gelakkan dia. Aran lak tersipu sipu malu ler konon. Aran sebenarnya suka gak melayan dia, 'compare to' Hilman yang buat tak peduli jer dengan Sarah. Itu ler kelebihan Aran kut, suka melayan orang especially 'babies', kekadang tu sampai kawan Hilman datang rumah pun dia yang lebih lebih melayan, abang dia entah kemana tah melayan diri sendiri. Kira nyer 'PR' dia best ler.

Ala, korang dulu dulu pun mesti macam Sarah kan. Kalau korang yang suker kat orang, atau mesti adik beradik sendiri kenen-kenen korang dengan budak lain. Selalu nyer budak ni adalah kawan sepermainan, tak pun sepupu sepapat atau kaum kerabat atau jiran sebelah rumah. Samada korang suker atau menyampah, mesti ada reaction dari ejek-ejekan oleh adik beradik sendiri lah selalu nyer. Itu waktu kecik, waktu sekolah pun mesti ada kan. Walau sebenarnya kita ni tak ada ler apa-apa perasaan walau sebesar hama pun. Kekadang tak kenal pun yang mana satu orang yang dikenenkan dengan kita.




Aku pun sama gak macam tu (waktu tu belum sekolah rendah pun lagi), tapi aku cukup ler menyampah kalau abang-abang aku start ejek aku dengan budak ni. Budak ni, sedara sendiri gak, tua setahun jer dari aku. Dulu-dulu kalau dia datang rumah dengan keluarga dia, aku akan masuk dalam bilik dan tak akan keluar selagi dia orang tak balik. Macam ler dia orang tu datang nak meminang aku...Hahahaha. Buruk nyer perangai. Dah nama nyer pun sedara kan, bila dah tua-tua gini, terserempak jugak dengan budak ni waktu ada 'family gathering'. Budak ni pun dah jadi bapak orang pun, kerja as Engineer kat Petronas. Malu jugak, tapi pandai-pandai ler cover....

5 comments:

Mrs Taz said...

ehehehe... biasa la tu acik , cam zia lagi teruk.. kakak2 zia sume perasan diorang paling cantik yang buruk tu adik dia .. so laki2 paling tak hensem kat tmpat mengaji tu diorang kata pakwe zia nama budak tu " Lan Gemok" mmg gemuk and tak hensem pun ... menyampah betul bila diorang ejek camtu

tp last2 kawen ngan orang nama Lan jugak tp tak le segemok si Lan Gemok tu ... hahaha

My Life My World said...

Zia - Hahahahaha ... lawak la cerita Zia. Apa jadi ya dengan "Lan Gemok" tu sekarang? Lan yang ni comei dan hensem. Bertuah Zia.

azieazah said...

Ahaaa.. tak tahuuu.. tak tahuu... Dia mengintai dari balik tirai kamar yerrrrr...

Agaknya kalu bertemu bertentang mata dgn sang Engineer tu, jantung berdebar tak? hehehehe....

*ko gilo ker aperrr..? Ahaks!

Kalu ACIK baca kisah UDIN kat blog saya, mesti gelak golek2... hahaha...

MRS TAZ.... uishh kalu ada jodoh ler awak dgn Lan Gemok tu, mesti dia akan usaha jadi hensem dan fit, baru seganding, yer tak? :D

IXORAROXI said...

amboiiiiiiiiiiiii comelnya 'calon menantu':D

My Life My World said...

Kak AA - Uish, macam tahu jer mengintai dari tirai kamar. Hahahaha ... Tak berdebar pun kalau jumpa sekarang, cuma segan jer, sebab rasa dia pun mesti teringat jugak kisah adik beradik kita orang kenen kan kami.

Ixora - Maisarah memang comei sangat, perangai dia pun 'Comei' jugak, daring pulak tu. Semalam boleh dia kata "Kenapa Paan tak nak kawin dengan Sarah? Sarah kan baik". Acik gelak golek golek dengar dia cakap macam tu :)