Tuesday, October 22, 2013

MUET

Hari ni Kak Long ada peperiksaan untuk Malaysia University English Test atau lebih dikenali sebagai MUET. Dia orang pertama bangun awal pagi hari ni, tapi biasalah Kak Long aku yang sorang ni, kalau tak duduk dalam bilik air lebih dari 30 minit itu bukan Kak Long Ana namanyer. Dah tahu nak periksa lagi duk lama-lama dalam bilik air tu. Kebetulan Fawwaz - BFF Kak Long, kawan sekelas masa di Sekolah Menengah dan Se 'Uitm' di Puncak Alam pun periksa di hari yang sama, waktu dan tempat yang sama. Kebetulan nombor angka giliran berturutan pulak tu.

Periksa nya di SMK Taman Ehsan Kepong, aku dah pesan awal-awal, kena pergi cepat sebab jalan sangat jem kalau menghala ke MRR2 pagi pagi gini. Nasib baik kawan dia semalam dah survey kat mana SMK Taman Ehsan tu, jadi tak adalah sesat. Fawwaz datang seawal pukul 6.40 pagi, Kak Long tak siap lagik. Aduyai! anak aku nih ... bila tanya ada pen pensil semua tak sebelum dia keluar pintu, waktu tu jugaklah dia capai apa yang ada. Huhuhuhu ... nasib baik hari ni 'Paper Speaking' jer. Tak yah nak tulis-tulis, tapi kena lah jugak nak sign meyaing kut.

Dah beso anak mak yer, dah kena ambik MUET dah :) tahun depan Iqa pulak. Nasib baik ler time masa aku belajar dulu tak ada benda benda MUET nih, Kalau tidak teruk gak, sebab aku punya English adalah tunggang langgang, kalau dia suruh nyanyi lagu omputeh tu boleh lah gak, walau diction entah kelaut mana tercampaknyer.




Aku call Kak Long tadi, masa tu pukul 7.15pagi - "Kak Long dah sampai ke?" Boleh dia jawap "Belum lagi, tengah tersangkut JEM, kat depan Court Mamooth Sri Damansara" Terkejut aku, lupa nak ajar jalan short cut pi Taman Ehsan, tapi dah terlambat, nanti bertambah sesat pulak.  Alamak! sempat ker anak aku nak sampai 7.30 nih. Dah ler nak daftar MUET ni sekali kena 101.00 hengget. Dia orang tak kasik masuk ker, boleh merayu ker. Aku pulak yang fikir macam-macam.

Aku call lagi pukul 8.15 pagi - dia tutup phone. Hohoho agaknyer dia tengah periksa kut. Alhamdullilah. Syukur dapat masuk. Then pukul 8.45 dia call aku, kata baru habis. Tadi sempat sampai pukul 7.30 pagi (Fawwaz kau cilok mencilok yer?) Tapi tak start awal pun coz ada orang lagi lambat, sebab kena tunggu orang lain, bila dah cukup satu group baru boleh masuk. According to Kak Long periksa dia macam satu discussion, dimana semua orang kena bercakap in English dan beri pendapat masing-masing. Dan kat situ hanya dia dan Fawwaz jer yang paling muda. Orang lain semua umur 20 tahun ke atas. Dia orang lagi terrer berdebat. Mak tak risau sangat, sebab tahu Kak Long boleh buat, walau pun tak pernah dengar dia speaking, tapi dia selalu buat presentation in english kat Kolej. Dan markah tak pernah menghampakan. Alhamdullilah. 

Tapi itu baru Stage 1, ada 3 Stage lagi nak pergi on this 23 November 2013. Semoga Kak Long berjaya dengan cemerlang hendaknya. AMIN

4 comments:

Mrs Taz said...

Amin ... All the best! :)

azieazah said...

Sekarang ni semua student uni, kena amik MUET ni. Tapi Kak Long amik ni mahal jugak jer? My AMOI dulu amik RM70 saja (tu pun yang mola mola tu burn sebab tak pi lalu expired). 2 kali kena attend di SAB.

Semoga terus berjaya dengan cemerlang!

My Life My World said...

Mrs Taz - Terima kasih. Kita sama-sama doakan kejayaan untuk anak-anak kita ya :)

My Life My World said...

azieazah - itu lah yang saya dengar, makin tambah tahun makin naik harga. Budak opis ni dulu dulu kena 50 hengget jer.

Terima kasih Kak AA atas doa nya.